FN-ORGANET UNRWA: LIVSVIKTIGT AV FLERA SKÄL
FN:s hjälporgan för palestinska flyktingar (UNRWA) har den senaste tiden skapat stora rubriker, många gånger med felaktiga påståenden. Vi reder ut vad som gäller och förklarar varför UNRWA är livsviktigt.
I oktober 2024 röstade det israeliska parlamentet Knesset igenom en lag som förbjuder UNRWA, FN:s hjälporgan för palestinska flyktingar, att verka i Gaza, på Västbanken och i östra Jerusalem, ett beslut som skulle träda i kraft i slutet av januari 2025. Den 20 december 2024 meddelades att Sveriges regering stoppar stödet till UNRWA, ett mycket allvarligt beslut som riskerar att få både humanitära och politiska konsekvenser.
UNRWA har sedan bildandet 1949 haft i uppdrag att ge humanitärt stöd till palestinska flyktingar genom exempelvis skolor, sjukvård och humanitära insatser. Felaktiga uppgifter har spridits om FN-organet. Här reder vi ut vad som gäller och bemöter de felaktiga påståenden som florerat i debatten.
Felaktiga och missvisande uppgifter sprids också av svenska regeringsföreträdare, vilket är än mer allvarligt. Sveriges biståndsminister Benjamin Dousa (M) sa i samband med beslutet om att Sverige stoppar stödet till UNRWA att det nu blir “lättare för biståndet att komma in” och att fortsatt stöd till UNRWA kunde innebära att Sveriges stöd annars hade “fastnat på ett bankkonto”. Ministern menar också att UNRWA haft en lång förtroendekris med “anställda som deltagit i terrorism och antisemitiska skolböcker”.
Kristdemokraterna skriver i en artikel i Sydsvenskan den 13 januari 2025 att Sveriges avvecklade stöd till UNRWA innebär att KD säkerställt att svenska skattepengar inte går till organisationer med kopplingar till hat och terror. De skriver också att regeringens fördubblade bistånd till Gaza innebär att pengarna går dit de hjälper mest. Också detta är ett uttalande som bygger på felaktiga grunder.
DET FINNS INGET ALTERNATIV TILL UNRWA
Sverige har meddelat att man istället för stöd till UNRWA kommer att stötta med 800 miljoner kronor i humanitärt bistånd. Det är givetvis positivt att stödet för att hantera den humanitära katastrofen i Gaza ökar, men ingen annan organisation har i dagsläget kapacitet att genomföra UNRWAs uppdrag. Detta eftersom att UNRWA under decennier byggt upp kapacitet, kompetens och infrastruktur för att både möjliggöra humanitärt tillträde samt att bistå med funktioner som sjukvård och skola för miljontals palestinier. Flera av de organisationer som Sverige riktar om stödet till, såsom WFP och UNFPA, menade i ett uttalande 1 november 2024 att det inte finns något alternativ till UNRWA. Även FN:s generalsekreterare António Guterres har sagt att det inte finns något alternativ till UNRWA. Den 23 januari hade utrikesutskottet i Sveriges riksdag besök av FN:s humanitära chef Tom Fletcher, som leder FN-organet OCHA, som också lyfte vikten av UNRWAs arbete.
UNRWA bildades för att hjälpa de 750 000 palestinier som 1948 fördrevs från sina hem i samband med att staten Israel bildades. Sedan dess har generationer av palestinier växt upp i flyktingskap. UNRWA hjälper i dagsläget runt 5,9 miljoner palestinska flyktingar i Gaza, i östra Jerusalem, på Västbanken och i Syrien, Jordanien och Libanon. Israels beslut om att förbjuda UNRWA gäller verksamheten på de palestinska territorierna, men Israel har inte befogenhet över verksamheterna i Syrien, Jordanien och i Libanon. Svenska pengar skulle därför inte fastna på ett bankkonto.
OBEROENDE UTREDNINGAR AVFÄRDAR KOPPLING TILL TERRORISM
UNRWA har anklagats för att ha kopplingar till terrorism och korrupation. Detta är inte något nytt eller något som började efter 7 oktober 2023, utan handlar om en långt pågående taktik av Israel för att smutskasta UNRWA. Det har därför gjorts flera oberoende utredningar, bland annat två stycken efter den 7 oktober 2023. Utredningarna konstaterar att UNRWA inrättat ett betydande antal mekanismer för att säkerställa efterlevnaden av de humanitära principerna, med tonvikt på principen om neutralitet. Det konstateras också att UNRWA har mer utvecklade mekanismer och principer för detta än andra FN-organ. Bland annat förser UNRWA regelbundet Israel med listor över anställda, och den israeliska regeringen har inte meddelat UNRWA om någon eventuell oro eller misstanke vad gäller listorna sedan 2011. I de fall där UNRWA inte helt kunde avfärda misstankar om inblandning i attacken den 7 oktober avskedades dessa medarbetare, det vill säga trots att något fastställande inte kunnat ske.
Misstankar om kopplingar till terrorism har alltså avfärdats av oberoende utredningar. Därtill har UNRWA fortsatt vidtagit en rad åtgärder för att garantera detta, och jobbar kontinuerligt för att säkerställa neutralitet. Utredningar har inte heller funnit några kopplingar till antisemitiska skolböcker.
ETT FÖRSVAGAT UNRWA FÅR ALLVARLIGA POLITISKA KONSEKVENSER
Israels förbud mot UNRWA riskerar att få stora politiska konsekvenser. UNRWA bildades för att ge stöd åt palestinska flyktingar. Rätten till återvändande och palestiniers flyktingstatus är en central del av den långvariga väpnade konflikten mellan Israel och Palestina. Israels beslut är därför en politisk signal om att palestinier inte har rätt att återvända till sitt land. Att Sverige nu stoppar stödet till UNRWA innebär att Sverige riskerar att bidra till dessa allvarliga politiska konsekvenser.
I debatten finns det de som menar att UNRWA skulle vara ett hinder för tvåstatslösningen, bland annat på grund av att de funktioner UNRWA står för bör vara något som hanteras av en framtida palestinsk stat. En del menar också att det borde vara Syrien, Jordanien och Libanon som i egenskap av värdstater tar hand om palestinska flyktingar och inte UNRWA. Problemet med den här hållningen är att den missar grundproblematiken med varför flyktingfrågan är så central för konflikten och varför UNRWA bildades. UNRWA bildades 1949 i samband med att palestinier fördrevs från sina hem, före FN:s flyktingorgan UNHCR bildades. Det är av den anledningen det finns ett särskilt organ för palestinska flyktingar. Men det handlar också om att den palestinska flyktingfrågan är en av kärnfrågorna i den långvariga konflikten mellan Israel och Palestina.
Grunden för fredsprocessen på 90-talet, som mynnade ut i de så kallade Osloavtalen, var en strävan mot en framtida tvåstatslösning, där en framtida palestinsk stat skulle utgöras av Gaza och Västbanken. Flyktingfrågan var en av de frågor som skulle diskuteras längre fram, vid sidan av frågor som de israeliska bosättningarna och delningen av Jerusalem. För att tvåstatslösningen ska bli möjlig krävs alltså en lösning på flyktingfrågan, och här är UNRWA mycket viktig som ytterst ansvarig för att administrera palestiniers flyktingskap enligt mandatet från FN. Israel har aldrig erkänt palestiniers rätt till återvändande. Det är mot den bakgrunden som palestiniers flyktingskap ärvs och sträcker sig över generationer. Det är också därför som UNRWA fortsatt upprättar viktiga funktioner som sjukvård och utbildning även utanför Palestina, i länder som Libanon och Jordanien. Helt enkelt för att den palestinska flyktingfrågan och rätten till återvändande ännu inte är löst.
Att den palestinska staten i framtiden bör vara den ansvariga aktören för utbildning och sjukvård för samtliga palestinier inom den statens jurisdiktion stämmer givetvis. Detta hindras dock idag av att Palestina är ockuperat av Israel. Som ockupationsmakt är Israel dessutom ansvarig för att säkerställa att den palestinska befolkningen har tillgång till sjukvård och skola. Detta är dock inte ett ansvar Israel vill ta, vilket är ytterligare ett argument till varför UNRWA behövs. Det finns de som argumenterar för att det skulle gå att bygga upp och genomföra UNRWA:s uppdrag genom andra organisationer och organ, men varför lägga resurser på detta när det redan finns ett väl fungerande organ med decennier av upparbetad kompetens? Ett rimligare förhållningssätt vore att säkerställa att UNRWA kan fortsätta verka tills det att den israeliska ockupationen upphör och den kapacitet och infrastruktur som byggts upp kan integreras i en palestinsk stat.
Att Israel förbjudit verksamhet för ett FN-organ är vid sidan av de politiska konsekvenserna ett mycket allvarligt övertramp mot förpliktelsen att följa FN:s mandat och resolutioner, och som måste få konsekvenser. Att Sverige istället stoppar stödet till UNRWA gynnar Israels hållning och det svenska beslutet välkomnades också av Israels utrikesminister.
ISRAELS OCKUPATION OCH BLOCKAD ÄR DET STORA HUMANITÄRA PROBLEMET
Det humanitära tillträdet i Gaza har hindrats genom Israels blockad och ockupation under mycket lång tid, och alltså inte bara sedan 7 oktober 2023. Gaza har varit under israelisk ockupation sedan 1967, och sedan 2007 har Israel upprätthållit en blockad mot Gaza som innefattar kontroll över alla gränser och över vad och vem som tillåts transporteras in i området. Israel har sedan dess genomfört flera större krig och större väpnade offensiver (2008, 2012, 2014, 2021 och 2022). Detta har försvårat den humanitära situationen både genom krigföringens förödelse och genom att Israel strypt tillgången till resurser.
Under perioden 2007-2010 begränsade Israel flödet av livsmedel genom att endast tillåta resurser utifrån en beräkning av vad en genomsnittlig person behöver i kaloriintag för att överleva och för att undvika svält. Det innebar att befolkningen levde på existensminimum och var en strategi från Israel som förvärrade den humanitära situationen avsevärt. Blockaden och förödelsen av flera krig har gjort att ekonomin är hårt utsatt, med hög arbetslöshet och fattigdom. Dessutom har Gaza haft begränsad tillgång till el, och vattentillgången är också hårt begränsad. Detta gjorde att FN redan 2012 förutspådde att Gaza under blockad skulle vara olevbart 2020. Det stora problemet med att hjälp inte når fram handlar därför inte om vart pengarna riktas, utan om Israels ockupation och blockad. Om Sverige vill säkerställa att hjälp når fram bör Sverige istället verka för att Israels ockupation av Palestina upphör.
Sveriges regering måste omedelbart återuppta stödet till UNRWA, sluta sprida felaktiga uppgifter och kraftfullt fördöma Israels krigsbrott i Gaza och attacker mot FN.
Läs mer om Svenska Freds arbete om Israel och Palestina här.
KÄLLOR
Pressmeddelande 20 december 2024: Regeringen ökar det humanitära stödet till Gaza
Artikel: Sverige slopar stödet till UNRWA
Artikel: Ny lag i Israel stoppar FN-organet UNRWA i landet
Debattartikel: Nu avvecklad stödet till UNRWA och stödet till Gaza fördubblas
Statement by principals of the Inter-Agency Standing Committee
Guterres: No alternative to “indispensible” UNRWA
Protokoll 2024/25:62 Fredagen den 24 januari
Independent review panel releases final report on UNRWA
Investigation completed: Allegations on UNRWA staff participation in the 7 October attacks
UNRWA: Frequently asked questions
UI: Konflikten Israel-Palestina – fördjupning
Jewish press: Sweden to halt funding to UNRWA in 2025