Home / Upptäck / Nedrustning / PRESSMEDDELANDE: Årets fredspris – Viktiga vinnare som påminner om konsekvenserna av massförstörelsevapen

2024-10-11

Idag klockan 11 tillkännagav den norska Nobelkommittén att årets fredspris går till den japanska organisationen Nihon Hidankyo. Denna gräsrotsrörelse av atombombsöverlevare från Hiroshima och Nagasaki, som kallas hibakushas, får Nobels fredspris för deras strävan att skapa en värld fri från kärnvapen och för att de genom vittnesmål visar varför kärnvapen aldrig får användas igen.

-Jag är väldigt rörd över valet av Nihon Hidankyo. Den här rörelsen har arbetat outtröttligt och med stor envishet sedan 1945 och spelar en viktig roll genom sina erfarenheter och sitt arbete. Alla som har hört en hibakusha berätta sin historia bär den med sig och det är svårt att se på kärnvapen på samma sätt efter det, säger Kerstin Bergeå, ordförande för Svenska Freds.

Nihon Hidankyo har arbetat för att kärnvapen ska vara tabu. Idag ökar upprustningen av kärnvapen och länder, som Sverige och Finland, ansluter sig till kärnvapenalliansen Nato.

-Att sätta ljuset på den här rörelsen av överlevare är att lyfta de humanitära konsekvenserna av kärnvapen i en tid när de allt mer beskrivs som användbara och nödvändiga. Kärnvapenupprustning är inte vägen till fred, Kerstin Bergeå, Svenska Freds ordförande.

Svenska Freds har tidigare intervjuat Nihon Hidankyos ordförande.

Linnéa Petersson, kommunikatör
linnea.petersson@svenskafreds.se

Pressbild finns här.

OM NIHON HIDANKYO

Nihon Hidankyo, är en japansk gräsrotsrörelse av överlevande från atombomberna i Hiroshima och Nagasaki. Organisationen samlar Japans kärnvapenöverlevare, dessa överlevare kallas “hibakusha”. Organisationens mål är att verka för ett förbud av kärnvapen och de drabbades rätt till ersättning. Genom att vittna om konsekvenserna av kärnvapenattackerna mot Hiroshima och Nagasaki visar de varför dessa fruktansvärda massförstörelsevapen inte får användas igen. 2019 skrev organisationen ett brev till Sverige och statsminister Stefan Löfvén och vädjade om att Sverige skulle ratificera TPNW.