Home / Upptäck / Vapenexport / KRÖNIKA: Vad har en mässa om jakt och friluftsliv att göra med kriget i Gaza?

KRÖNIKA: Vad har en mässa om jakt och friluftsliv att göra med kriget i Gaza?

2024-05-30

Kriget mot Gaza fortgår med oförminskad kraft. Samtidigt bidrar svenska företag till Israels krigföring och gör vinster på människors ofattbara lidande. I helgen marknadsför sig ett av dem på mässan Swedish Game Fair utanför Sigtuna.

KRÖNIKA AV SVENSKA FREDS ORDFÖRANDE KERSTIN BERGEÅ I DALA-DEMOKRATEN 30/5

Kriget mot Gaza fortsätter med oförminskad kraft och brutalitet. För varje dag som går ökar antalet döda och skadade och den humanitära katastrofen förvärras i takt med att Israels invasion av Rafah intensifieras. Samtidigt kommer rapporter om hårda gatustrider också i norra Gaza och ökat våld på Västbanken. Mitt i allt detta finns det svenska företag som bidrar till Israels krigföring och gör vinster på människors ofattbara lidande. I helgen marknadsför sig ett av dem på mässan Swedish Game Fair utanför Sigtuna.

Hur är det möjligt?

Det är svårt att ta in det fruktansvärda våld som människor i Gaza utsätts för. Situationen är oacceptabel och bortom katastrofal. Israel utreds för folkmord av den Internationella domstolen (ICJ) som redan i januari i år uppmandade landet att vidta alla åtgärder för att förhindra folkmord i Gaza. I förra veckan beordrade sedan ICJ Israel att stoppa den militära offensiven i Rafah under utredningen om brott mot Folkmordskonventionen. Samtidigt kom beskedet om att riksåklagaren för Internationella brottmålsdomstolen (ICC) vill se en arresteringsorder mot både Hamasledare och Israels premiärminister Benjamin Netanyahu och försvarsminister Yoav Gallant.

Mitt i allt detta finns det alltså svenska företag som bidrar till kriget mot Gaza. Och som i helgen kommer att marknadsföra sig på mässan Swedish Game Fair på Wenngarns slott. Aimpoint är ett Malmöbaserat företag som säljer vapensikten till Israel. ETC har rapporterat om hur en israelisk dokumentär visar företagets sikten på vapen hos israeliska soldater som tränar för att strida i Gaza och DN har skrivit om hur Israels försvarsmakts hemsida innehåller flera bilder på siktena, monterade på Israeliska soldaters vapen. Aimpoint har också skaffat en återförsäljare i Israel, den israeliska vapentillverkaren Emtan, vars gevär har delats ut till bosättare som attackerar civila palestinier.

Det handlar om så kallade rödpunktssikten som tagits fram för användning inom jakt och sportskytte men som idag också produceras och exporteras för att användas militärt. Trots det klassas siktena inte som krigsmateriel och undgår därför all kontroll.

I frågor om svensk vapenexport hänvisar ständigt företag och politiker till regelverket och till den myndighet som fattar besluten, Inspektionen för strategiska produkter (ISP). Myndigheten i sin tur hänvisar tillbaka till politiken som det som styr deras arbete genom de regelverk som finns. Men i det här fallet, där varken lagar, regelverk eller myndigheten ISP kan styra, är det bara företagets egna etik och moral som sätts på prov. Så här långt har det inte varit en imponerande uppvisning. I en intervju med DN svarar Aimpoints VD, Lennart Ljungfelt, att han inte ser det som sin uppgift att ge sig in i en diskussion om företagets moraliska ansvar. Samtidigt har Aimpoint på eget bevåg slutat sälja samma sorts sikten till Ryssland. Det beslutet beskriver Aimpoints VD som baserat på en “allmän känsla av olust inför Ryssland som marknad”. Den olustkänslan har uppenbarligen inte ännu infunnit sig hos företagsledningen vad gäller Israel, ett land under utredning för folkmord. Lennart Ljungfelt vill inte svara på om Aimpoint säljer sikten direkt till Israels försvarsmakt, och inte heller ge sig in i en diskussion om hur Aimpoints sikten används av israeliska soldater.

Så vad återstår när varken politiken, lagarna eller företagens eget ansvar stoppar affärer som bidrar till krig, mänskligt lidande och död? Jo, påtryckningar från allmänheten. Från väljare, kunder och mässbesökare. Ett sätt att påverka företag som Aimpoint är att ifrågasätta deras marknadsföring på civila marknader som är viktiga för dem. Vi uppmanar nu därför arrangören av Swedish Games Fair att utesluta Aimpoint från sin mässa, som börjar nu på fredag 31 maj. Genom en vykortskampanj ger vi allmänheten en chans att kontakta arrangören med samma uppmaning. Ett bolag som tjänar pengar på krigsförbrytelser mot civila bör inte ges plats att marknadsföra sina produkter! Svenska Freds kräver ett stopp på Aimpoints försäljning av rödpunktsikten till den israeliska militären. Ett steg i den riktningen är att Swedish Game Fair utesluter Aimpoint från sin arena.

Vi önskar alla mässbesökare en trevlig mässhelg utan marknadsföring från företag som stödjer Israels krig mot Gaza.

Krönikan är skriven av Kerstin Bergeå, Svenska Freds ordförande, som fristående krönikör på dalademokraten.se