Home / Upptäck / Vapenexport / SVERIGES VAPENHANDEL MED ISRAEL

SVERIGES VAPENHANDEL MED ISRAEL

2024-11-27

Sveriges vapenhandel med Israel utgörs av både import och export. All handel med krigsmateriel, och andra militära relationer, med Israel bidrar till att stärka och legitimera Israels ockupation av Palestina och krig mot Gaza. Svenska Freds går igenom fyra aspekter av militär handel med Israel: export av krigsmateriel, export av rödpunktssikten, import av krigsmateriel och import av krigsmateriel från israeliska företag i Sverige. 

Export av krigsmateriel

Under 2023 ökade krigsmaterielexporten till Israel till ett värde av 17,6 miljoner kronor. Detta kan jämföras med 2022 då siffran var 4,7 miljoner och längre bak i tiden då exporten till landet var mycket liten. Ökningen av exporten motiveras enligt ISP av att materielen inte tidigare klassats som krigsmateriel och att ISP vill ge företagen möjlighet att fortsätta leverera på långtgående ingångna kontrakt. Exporten av krigsmateriel utgörs av kategori 5, som bland annat kan innebära eldlednings-, övervaknings- och varningsutrustning eller komponenter och delar till dessa. Vad det exakt handlar om eller vilket företag som står för exporten är sekretessbelagt. Enligt Inspektionen för strategiska produkter (ISP) är orsaken till denna export bland annat att svensk krigsmaterielindustri är beroende av viss import från israeliska företag och att ett stopp av exporten skulle utgöra ett hinder för detta.

Fyra utförseltillstånd för ”temporär utförsel” har, enligt vår kontakt med ISP, också godkänts efter 10 oktober 2023. Det här är tillstånd att föra ut materiel för annat syfte än försäljning, materiel som sedan återförs till Sverige. En anledning till att ge denna sorts tillstånd är att kunna möjliggöra samarbete mellan vapenindustrier i olika länder som då behöver ”låna” materiel eller ritningar av varandra. I detta fall skulle det kunna handla om samarbete mellan vapenindustrin i Sverige och den israeliska vapenindustrin för gemensam produktion till ett tredje land. 

Enligt ISP:s statistik har även produkter med dubbla användningsområden exporterats till en ”fredsbevarande operation” i både Israel och Egypten. Denna export har gått till Multinational Force and Observers (MFO) som övervakar fredsavtalet mellan Israel och Egypten.

Svenska Freds kräver: utöver att inga nya tillstånd ges, att alla givna utförseltillstånd för krigsmateriel till Israel dras tillbaka!  

 

Export av rödpunktssikten

Det Malmöbaserade företaget Aimpoint exporterar rödpunktssikten  till Israel där de används av Israels försvarsmakt, IDF. Dessa rödpunktssikten sägs vara framtagna för civilt bruk såsom jakt och sportskytte. De klassas därför inte som krigsmateriel och kontrolleras därför inte heller. Siktena används dock de facto militärt, bland annat av IDF. I en israelisk dokumentär syns Aimpoints sikten på israeliska soldaters vapen i övningar inför att kriga i Gaza, rapporterar Dagens ETC. 

Under 2023 slöt Aimpoint ett avtal med Emtan, Israels största vapenproducent av små och lätta vapen såsom halvautomatiska vapen, pistoler och gevär. Emtan beskriver sig själva på sin hemsida som en certifierad leverantör till IDF. Emtans vapen används bland annat av israeliska bosättare för att begå våld mot civila palestinier. Exempelvis har vapnen använts av den ökända Netzah Yehuda-bataljonen som anklagats för flera krigsbrott såsom tortyr och sexuella övergräpp på Västbanken.

Gällande frågan om vilket ansvar Aimpoint har kring att bidra till den israeliska militärens våld har Aimpoints VD Lennart Ljungfelt inte velat kommentera. Ljungfelt har dock valt att sluta sälja dessa sikten till Ryssland på grund av en ”…allmän känsla av olust inför Ryssland som marknad”. 

Att dessa rödpunktssikten används av israels militär, troligtvis i direkt krigföring mot palestinier, är ett tydligt exempel på att det finns luckor i ISPs granskning av vad som klassas som krigsmateriel. 

Riksdagen behöver kräva att regeringen lägger till denna sorts sikten på listan över kontrollerade produkter samt med kraft driva på för ett vapenembargo mot Israel, något som också skulle kunna påverka denna sorts export!

 

Import av krigsmateriel från Israel 

Importen av krigsmateriel till Sverige varken redovisas eller regleras på samma sätt som exporten. Därför är det svårt att få insyn i den svenska vapenimporten från bland annat Israel. Genom åren har Sverige bland annat importerat delar till Jas Gripen från det israeliska vapenföretaget Rafael, kulspruteammunition och sändare som stör ut radarsökande sjömålsrobotar och mörkersikten från Israel. En ny order redovisades av Saab i april 2024 då Försvarets Materielverk, mitt under brinnande krig i Gaza, beställt målsökningssystemet Litening 5 från israeliska vapenföretaget Rafael. Målsökningssystemet installeras av Saab i Sveriges Jas Gripenplan. Rafael är ett statligt ägt vapenföretag som utgör ett av de största vapenföretagen i Israel. Rafael producerar bland annat drönare till Israels militär som återkommande riktas mot civila. 

Israeliska företag i Sverige

Frågan om vapenimport har uppmärksammats på nytt i och med kriget mot Gaza. Den 25 oktober 2023 skrev Försvarets materielverk FMV  ett avtal med vapenföretaget Elbit Systems Sweden, ett dotterbolag till israeliska Elbit Systems som funnits i Sverige sedan 2020. Avtalet var värt 1.7 miljarder kronor och sträcker sig över tio år. Syftet är att förbättra den svenska arméns taktiska ledningsstödsystem (LSS Mark) vilket är det system som underlättar kommunikationsförmågan mellan soldater och divisionschef samt syftar till effektivisera arbetsmetoder för Försvarsmakten. Enligt ett pressmeddelande från Elbit Systems Sweden kommer affären ”…att medföra omfattande expansion av företaget.” Elbit Systems är ett företag som på flera sätt är kopplat till Israels ockupation och det systematiska våld mot palestinier som den inneburit i decennier. Elbit Systems har till exempel levererat det högteknologiska stängsel/mur som byggts runt, och inom, stora delar av Västbanken. Elbit Systems bygger också drönare som bland annat använts av Israel i Gazakriget 2014; 85 procent av de drönare som används av Israels försvarsmakt kommer från Elbit. Av dessa anledningar är företaget svartlistat av flera svenska och internationella pensionsfonder och fondbolag. I Sverige har till exempel Länsförsäkringar, Nordea och AP-fonderna fattat beslut om att inte investera i Elbit.

Elbit Systems Sweden skrev också tidigare på sin hemsida att ”alla våra lösningar är beprövade och har använts eller testats i riktig operativ miljö.” Det vill säga, de har använts – och testats – av israelisk militär i Gaza och på Västbanken. Det innebär alltså att de använts mot palestinier som bor på Västbanken eller i Gaza. Detta togs, efter att det uppmärksammats av kritiker, i slutet av 2023 bort från företagets hemsida. 

Elbit har sannolikt etablerat sig i Sverige för att få större tillgång till den svenska marknaden för krigsmateriel, men företaget är en del av israeliska Elbit och som dotterbolag går företagets vinst dit. 

Riksdagen behöver kräva att vapenimporten från Israel och från israeliska vapenföretag stoppas samt att regelverk införs för import av krigsmateriel!

Är vapenhandel med Israel förenlig med internationell rätt?

Efter Hamas terrorattack den 7:e oktober 2023 inledde Israel fullskaligt krig mot i Gaza. Många var snabba med att fördöma Hamas och åberopa Israels rätt till självförsvar. Men Israels krigföring mot Gaza har dödat tiotusentals människor i Gaza, och strypt tillgången till livsavgörande resurser genom en blockad. Det har lett till en omfattande humanitär kris i Gaza. Skolor och sjukhus har attackerats vid upprepade tillfällen, och antalet dödade journalister och FN-anställda är fler än under något annat krig. Israels krigföring visar på en total likgiltighet inför krigets lagar och den internationella rätten.   I januari 2024 angav den internationella domstolen (ICJ) en rad provisoriska åtgärder kring Israels krig mot Gaza. Åtgärderna bestod i att Israel måste göra allt i sin makt för att förhindra folkmord samt omedelbart avbryta sina militära offensiver mot Gaza. I februari 2024 slog FN fast att både Hamas och Israel gjort sig skyldiga till flertalet krigsbrott sedan 7:e oktober. En resolution antagen av generalförsamlingen i september 2024 kräver att Israels ockupation av palestinskt territorium upphör inom 12 månader och uppmanar även alla stater att upphöra med att bistå Israel med vapen och krigsmateriel som kan komma att användas i ockupationen. Israels krigföring är i högsta grad beroende av vapenexport från andra länder. 

Redan innan den fasansfulla och akuta situation som råder i Gaza till följd av Israels brutala krigföring fanns mycket stora problem med Israel som vapenhandelspartner. Den israeliska ockupationen av Palestina har i många decennier inneburit brott mot mänskliga rättigheter och systematiskt förtryck i strid med internationell rätt. Israel har ockuperat Gaza, Västbanken och östra Jerusalem sedan 1967, och sedan 2007 också upprätthållit en blockad mot Gaza sedan 2007. Enligt siffror hämtade från FN 28 oktober 2024, hade då mer än 42 000 palestinier dödats sedan 7 oktober 2023. Varav 16 700 barn. Det finns dock ett stort mörkertal då många befaras vara fast under rasmassorna samt att krigföringen försvårar identifieringen av dödade människor. 

I Sverige är det regeringen som är ansvarig för vapenexporten. Myndigheten ISP beslutar om tillstånd i varje enskilt fall på uppdrag av regeringen. ISP får aldrig ta beslut som strider mot EU-sanktioner och embargon eller beslut från FN:s säkerhetsråd. Skulle det beslutas om ett vapenembargo mot Israel skulle det få stor påverkan.

Kontoret för FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter skickade i mars 2024 ut ett pressmeddelande gällande vapenhandel med Israel. I pressmeddelandet skriver enheten att all export av vapen, ammunition eller delar till vapen till Israel som kan komma att användas i Gaza måste upphöra genast. Detta gäller även om intentionen med att exportera produkterna inte är att de ska användas för att kränka internationell lag. I pressmeddelandet betonas även att stater som har ratificerat Arms Trade Treaty (ATT), ett multilateralt avtal som reglerar internationell vapenhandel, har skyldigheter att neka export av krigsmateriel om de vet, eller om det finns en överhängande risk att, produkterna används på ett sätt som bryter mot internationell lag. Sverige har ratificerat ATT men det är sannolikt att den mindre mängd export av krigsmateriel som Sverige haft inte ryms inom ATT:s kontroll. Fördraget reglerar främst större vapen såsom bepansrade stridsfordon, krigsfartyg och missiluppskjutare. ATT reglerar inte vapenimport.

Vidare skrivs att behovet av ett vapenembargo mot Israel är högre än någonsin sedan den Internationella domstolen, ICJ, 24 januari 2024 uttalade sig om att det är en trolig risk för pågående folkmord i Gaza. Att ICJ varnar för hög risk för folkmord är dock inte tillräckligt för att ISP ska återkalla tillstånd för export. För att detta ska vara aktuellt måste riksdagen och regeringen uttryckligen säga att Israels agerande utgör krigsbrott, säger ISP i ett möte med Svenska Freds. ICJ klassar även Israels ockupation av Gaza, Västbanken och östra Jerusalem som olaglig och Elbit Systems har direkt bidragit till upprätthållandet av denna ockupation. 

I och med Generalförsamlingens resolution från september 2024 som uppmanar alla stater att upphöra med vapenexport samt export av krigsmateriel till Israel, som kan användas för att upprätthålla ockupationen och för att begå krigsbrott, är det svårt att se hur denna export kan legitimeras. Det framgår också av resolutionen att alla stater har en skyldighet att inte bidra till att ockupationen upprätthålls. Eftersom Israels vapenindustri är så starkt sammankopplad till ockupationen och ockupationen är beroende av vapenindustri kan vapenhandel med Israel ses som ett sätt att bidra till att ockupationen fortsätter. Det finns även mycket som talar för att stater som exporterar vapen till Israel kan komma att göra sig medskyldiga till krigsbrott och folkmord. Folkmordskonventionen innefattar inte bara att utförande av folkmord utan även medskyldighet. Detta regleras under artikel III av folkmordskonventionen.

 

Svenska Freds kräver: Stoppa all vapenhandel med Israel!

 

Källor: 

Regeringens skrivelse om strategisk exportkontroll 2023 
Regeringens skrivelse om strategisk exportkontroll 2022
Svenska Freds vapenkarta Israel
Svenska Freds analys av vapenexporten 2023
Debattartikel: Kasta ut Aimpoint från Sigtuna mässan
Stop arming Israel, Palestinagrupperna
Artikel i Al Jazeera om Netzah Yehuda bataljonen
Artikel i Dala-Demokraten om kopplingen mellan vapenmässa och kriget i Gaza
Åkerström, L. (2023) Den Svenska Vapenexporten. Leopard Förlag 
Pressmeddelande från Saab om import från Israeliska vapenföretaget Rafael
Artikel i Al Jazeera om att israeliska vapen testas på palestinier
FMV om LSS
Artikel i Corporate Watch om hur materiel från Elbit används i ockupationen
Artikel i Buisness & Human Rights Resource Centre om hur Elbits drönare används i kriget i Gaza
Arkiv från 3 oktober 2023 från Elbits hemsida om att produkter är testade i ”operativ miljö”
Analys av SIPRI om hur vapenexportörer svarat på kriget i Gaza 
FN:s statistik på dödade palestinier sedan 7 oktober 2023 
Al Jazeera, palestinska hälsoministeriet siffror på antal dödade barn sedan 7 oktober 2023 
Regeringen om svensk exportkontroll 
FN om ATT 
FN om hög risk för folkmord samt att vapenexport till Israel måste upphöra genast 
Svenska Freds möte med ISP 2023.
ICJ uttalande om att Israels ockupation av Gaza och Väst Banken är olaglig
Generalförsamlingen kräver att Israel avslutar sin olagliga ockupation av palestinskt territorium 
Folkmordskonventionen